СХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
Засідання педагогічної ради
Наказ № 11 Протокол від 12.11.2018 р. Директор закладу ____________ А.П. Ловягін
ПОЛОЖЕННЯ про організацію та структуру учнiвського самоврядування в Юрівській ЗОШ І-ІІІ ступенів
1. Загальнi положення
1.1. Учнівське самоврядування – добровільне об’єднання учнів, мета якого — сформувати у дітей уміння господарювати у школі, класі, вміння співпрацювати на принципах партнерства, гласності, демократизму з учнівським, педагогічним та батьківським колективом школи.
1.2. Діяльність органів учнівського самоврядування у школі сприяє згуртуванню шкільного колективу, розвитку громадянської позиції, процесу соціалізації учнів, більш ефективному їх входженню в доросле життя. Школа керується інтересами й потребами дітей, прагне стати осередком, де учні не лише вчаться, а й формуються як особистості, живуть повноціним, духовним життям.
1.3. Концепція розвитку школи передбачає формування успішної компетентної особистості. Учнівське самоврядування покликане надати в цьому суттєву допомогу, розвинути такі якості школярів, як самостійність, активність, ініціативність, комунікативність, толерантність, відповідальність, обов’язковість, уміння приймати рішення та реалізовувати заплановане.
1.4. Учнівське самоврядування у школі має назву – «Учнівська рада «Лідер».
1.5. У своїй діяльності учнівська рада «Лідер» керується нормативно-правовими актами: Конституцією України,Загальною декларацією прав людини, Конвенцією ООН про права дитини, Законами України «Про освіту», «Про громадські організації», «Про дитячі та молодіжні громадські ор¬ганізації».
1.6.Учнівська рада «Лідер» пропагує дружні взаємини та співпрацю з різними громадськими об'єднаннями на прин¬ципах взаємоповаги і незалежності, співпрацює з педагогами і батьками.
2. Мета та завдання діяльності органів учнівського самоврядування:
2.1. Всебічно розвиватися, самовдосконалюватися, самореалізовуватися на благо собі, своїм ровесникам, своїй родині, на¬роду України.
2.2. Забезпечувати і захищати права та інтереси учнів навчаль¬ного закладу на основі статуту навчального закладу, поши¬рювати серед дітей інформацію про шляхи захисту своїх прав та свобод.
2.3. Створювати умови для самореалізації дітей та учнівсь¬кої молоді, залучення їх до участі у прийнятті рішень на рівні класу та навчального закладу; формувати почуття відповідальності, свідоме ставлення до участі кожного у вирішенні важливих справ шкільного життя, оволодіння наукою управління.
2.4. Сприяти всебічній реалізації дітьми та підлітками власних ін¬тересів, здібностей, прав та свобод на засадах загальнолюдсь¬ких цінностей.
2.5. Формувати навички самоврядування, соціальної актив¬ності і соціальної відповідальності у процесі практичної гро¬мадської діяльності.
2.6. Згуртовувати учнів навчального закладу для добрих, ко¬рисних, цікавих справ, розвитку їх творчих здібностей.
2.7. Сприяти культурному розвитку, духовному збагаченню дітей та учнівської молоді Юрівської ЗОШ I-III ступенів.
3.Структура і організація роботи учнівського самоврядування
3.1. Органи учнівського самоврядування використовують різ¬номанітні форми роботи, спираючись на запити, інтере¬си, творчість та ініціативу учнів, батьків та педагогів. Голова учнівської ради «Лідер» взаємодіє з адмініст¬рацією, батьківським комітетом навчального закладу.
3.2. Діяльність учнівської ради «Лідер» ґрунтується на засадах: • самостійності учнівського самоврядування в межах своїх повноважень при вирішенні проблем організації життєдіяльності навчального закладу; • відповідальності органів учнівського самоврядування перед учнями, педагогами та батьками; • наділення лідерів учнівського самоврядування повноваженнями та обов'язками, які затверджуються загальними учнівськими зборами; • різноманітності форм організації учнівського самовря¬дування.
3.3. Самоврядування учнівської ради «Лідер» має двоступеневу структуру — самоврядування учнів навчально¬го закладу та органи самоврядування класів, дві частини якої тісно взаємодіють між собою та працюють за спільно узгоджени¬ми програмами та планами.
3.4. Функціонування органів самоврядування здійснюється згідно зі структурою:
• Загальношкільна учнівська конференція •
Голова учнівської ради •
Заступник голови учнівської ради Напрямки учнівського самоврядування:
Рада дисципліни і порядку; Навчально-пізнавальна рада;
Рада інформації та просвіти; Рада здоров я та спорту Рада дозвілля;
Рада учнівських колективів (старостат).
3.5. Вищим органом учнівського самоврядування є загальношкільна учнівська конференція.
3.5.1. Загальношкільна учнівська конференція має такі повнова¬ження:
• затверджує нові програми, положення, плани роботи та інші важливі документи і рішення;
• затверджує кількісний і персональний склад шкільного самоврядування;
• приймає рішення, що стосуються діяльності Рад за напрямками, які є обов'язковими для виконання;
• приймає звіт голови учнівської ради «Лідер»;
• приймає рішення, які спрямовані на покращення на¬вчально-виховного процесу у навчальному закладі і но¬сять рекомендаційний характер.
• Скликається один раз на рік.
3.6. Керівництво учнівським самоврядуванням на період між загальношкільною учнівською конференцією здійснює Голова учнівської ради «Лідер»
3.6.1.Голова учнівської ради «Лідер» є гарантом прав учнів, представником усіх учнів у взаємовідносинах з іншими структурами навчального закладу та його адміністрацією, діє як офіційний представник на заходах, у яких представлений навчальний заклад.
3.6.2. Голова учнівської ради «Лідер» обирається з числа учнів навчального закладу на основі загального рівного і прямого виборчого права при таємному голосуванні терміном на один навчальний рік. Вибори Голови ради відбуваються згідно з Положенням про вибори Голови учнівської ради навчального закладу.
3.6.3. Голова учнівської ради здійснює загальну координацію діяльності рад за напрямками роботи.
3.6.4. Голова учнівської ради має право:
• відвідувати збори педагогічного колективу;
• планувати разом з адміністрацією виховну роботу навчального закладу;
• висловлювати відверто свої думки і судження з усіх питань життя та діяльності колективу навчального закладу;
• вносити пропозиції щодо вдосконалення навчально-ви¬ховного процесу;
• скликати чергові (не рідше одного разу на місяць) та позачергові засідання рад за напрямками роботи
; • розміщувати свої звернення до учнів у шкільних засобах масової інформації.
3.6.5 Голова учнівської ради зобов'язаний:
• дотримуватись Статуту;
• планувати, організовувати, координувати, контролювати роботу рад за напрямками діяльності;
• звітувати на засіданнях шкільного самоврядування про свою діяльність ;
• оптимально використовувати навчальний час для духовного збагачення та культурного зростання;
• проводити конференції та збори з питань самоврядування;
• виступати на захист прав та гідності учнів навчального закладу;
• гідно представляти учнівський колектив в інших на¬вчальних закладах та громадських організаціях.
3.6.6. Повноваження Голови учнівської ради «Лідер» припиняється у разі:
• відставки;
• неможливості виконувати свої обов’язки за станом здоров′я;
• переходу на навчання до іншого навчального закладу;
• закінчення навчального закладу.
3.7. У разі усунення Голови учнівської ради, його обов’язки виконує заступник.
3.7.1. Заступником стає кандидат, який отримав другий результат на виборах.
3.7.2. Повноваження заступника Голови учнівської ради:
• під час відсутності Голови учнівської ради заступник виконує його обов’язки;
• координує роботу рад за напрямками діяльності;
• відповідає за систематичне висвітлення діяльності учнівського самоврядування;
• відповідає за роботу виконавчої влади учнівської ради «Лідер»;
3.8. Ради за напрямками діяльності - виконавчий орган учнівського самоврядування, робота яко¬го спрямована на розвиток учнівської ініціативи, дисципліни та особливостей у відповідності із задоволенням власних потреб та інтересів.
3.8.1. Координатори рад обираються на загальношкільній учнівській конференції і підзвітні їй на один навчальний рік..
3.8.3. Кожна рада за напрямками діяльності складається із 3-5 представників від учнів старших класів;
3.8.4. Засідання Рад представників проводиться за відповідним планом, але не рідше одного разу на місяць. При виникненні проблем, які потребують негайного вирішення, збирається на термінове позачергове засідання. Інформація щодо рішення ви¬світлюється прес-центром у шкільній газеті. 3.8.5. Повноваження членів Рад припиняються з мо¬менту завершення наступної виборчої кампанії і оголошення нового керівного складу учнівської ради «Лідер».
3.8.6. Повноваження членів Рад можуть бути припи¬нені у разі:
• складання повноважень за особистою заявою;
• переходу до іншого навчального закладу;
• відкликання колективом класу свого представника зі складу Рад представників ;
• у разі рішення членів Рад за напрямками діяльності за поведінку, яка шкодить авторитету учнівської ради «Лідер».
3.9. Для організації життя та діяльності учнів класів, захисту їх інтересів створюються органи учнівського само¬врядування класів (старостат).
3.9.1. Вищим органом самоврядування учнів класу є збори учнів класу, які проводяться один раз на місяць.
3.9.2. На зборах розглядаються питання, що стосуються життя і діяльності учнів класу, затверджується керівний склад, про¬грами та плани діяльності, шляхи підвищення ефективності роботи та інше.
3.9.3. На збори органу учнівського самоврядування класу мо¬жуть бути запрошені представники адміністрації, вчителі-предметники, батьки, представники учнівської ради «Лідер». 3.9.4. Зборами органу самоврядування класів можуть вносити¬ся пропозиції, які повинні бути розглянутими на засіданні учнівської ради «Лідер».
3.9.5. Головою зборів органу учнівського самоврядування класу є його староста, а в разі його відсутності - заступник старости.
3.9.6. На зборах учнів класу шляхом відкритого голосування більшістю голосів на альтернативній основі обираються кандидати у члени учнівського самоврядування школи.
3.10. Шляхи активізації роботи учнівського самоврядування:
• організація навчання дітей-лідерів;
• проведення анкетувань, досліджень, які сприяють вияв¬ленню тенденцій розвитку самоврядування;
• включення до переліку питань засідань учнівської ради «Лідер» теоретичних питань, які дають змогу активізувати їх діяльність;
• творчий та нестандартний підхід до організації діяльності; • введення різних форм відзнак, заохочень та нагород.
4. Взаємодія органів учнівського самоврядування з адміністрацією навчального закладу, педагогічним колективом, батьками, іншими об'єднаннями та організаціями
. 4.1.Взаємовідносини між учнівською радою «Лідер» та ад¬міністрацією, педагогічною радою, батьками, іншими об'єднаннями та організаціями створюються на основі принципів взаємоповаги, толерантності та співпраці.
4.2.Директор навчального закладу призначає з числа педагогічного колективу педагогів-координаторів, які мають право дорадчого голосу і допомагають учням у вирішенні проблемних питань, спрямовують роботу органів учнівського самоврядування.
4.3. Керівний центр учнівської ради «Лідер» є складовою частиною Ради школи у межах своїх повноважень.
4.4.Учнівська рада «Лідер» сприяє поширенню інформації про діяльність ди-тячих та молодіжних організацій, рухів, тісно співпрацює з товариствами і клубами за інтересами, що діють у навчально¬му закладі та за його межами. Структура учнівського самоврядування Рада дисципліни і порядку Координатор – Ловягін А.П.
Рада інформації та просвіти Координатори – Кібченко О.Ф. Шевченко Г.А.
Старостат Координатори – Коваленко Т.А. Гордієнко Н.О.
Навчально-пізнавальна рада Координатори – Хоменська В.І. Хмара К.В.
Рада дозвілля Координатор – Седлецька Т.І.
Рада здоров’я та спорту Координатори – Грабина О.М. Бердник В.В.
Рада дисципліни і порядку - організовує чергування учнів по школі; - контролює відвідування учнями занять; - здійснює облік дітей, схильних до правопорушень; - дбає про збереженння шкільного майна. Рада інформації та просвіти - організовує інформування учнів про основні події у світі, країні, школі; - випускає газету „Шкільне життя”; - організовує проведення традиційних шкільних свят; - оформляє альбоми до пам’ятних дат;
- бере участь у заходах сільської громади. Навчально-пізнавальна рада - виховує в учнів відповідальне ставлення до навчання;
- організовує вечори та конкурси; - надає допомогу під час проведення шкільних олімпіад; - перевіряє стан учнівських зошитів та щоденників. Рада здоров’я та спорту - організовує шкільні спартакіади, “Козацькі забави”, “Веселі старти”; - залучає учнів до участі у спортивних секціях, змаганнях, туристичних походах; - контролює чистоту класних кімнат, зовнішній вигляд учнів. Рада дозвілля - організовую загальношкільні свята, вечори відпочинку; - сприяє розвитку творчих здібностей школярів шляхом залучення їх до роботи гуртків; - добирає матеріали для написання сценаріїв свят, вечорів відпочинку, зустрічей із цікавими людьми.